• Writer's pictureErkki Alanto

VHF-kurssi Salossa 14-15.10.2023 yhteistyössä Salon Navigaatioseuran kanssa.

Updated: Aug 27, 2023

Rannikkolaivurin radiokurssi (meri-VHF-kurssi) 14.-15.10.2023 Salossa

Salon Navigaatioseura järjestää syksyllä 14. – 15.10.2023 rannikkolaivurin radiokurssin (meri-VHF-kurssi) ja tutkintotilaisuuden. Kurssin hinta on 35 € ja sen voi maksaa Salon Navigaatioseuran tilille FI40 5410 0220 2903 76 viitteellä 234915. Kurssipaikkana on Salon kaupungintalo. Ilmoittaudu kurssille sähköpostiin kalevi.vesterinen@gmail.com.

Ohessa lisätietoja kurssista:

Meri-VHF-radiopuhelimella varustetun huvialuksen radioaseman hoitajalta vaadittavan rannikkolaivurin radiotodistuksen (eng. SRC) saamiseksi suoritettavaan tutkintoon valmistava kurssi.

Kurssin aikataulu ja ohjelma:

Lauantai 14.10. klo 0900 - 1600

- Yleistä meri-VHF-puhelimesta ja radiopuhelinliikenteestä, kanavien käyttötarkoitukset, kutsuminen, digitaalinen selektiivikutsu (DSC), hätäliikenne.

Sunnuntai 15.10. klo 0900 - 1600 (sis. tutkinto n. 14:00 alkaen)

- Pika-, varoitus- ja rutiiniliikenne. Lisäksi laiteharjoittelua ja kirjallisia tehtäviä.

Kurssimateriaalin hankinta: Osallistujan tulee itse hankkia kurssimateriaali etukäteen. Kurssimateriaalina on Liikenne- ja viestintäviraston julkaisu 'Rannikkolaivurin VHF-radioliikenneopas', minkä voi viraston internetsivuilta maksutta tallentaa omalle tietokoneelle (katso linkki alla) tai tulostaa (tosin 108 sivua).

’Rannikkolaivurin VHF-radioliikenneopas' löytyy hakukoneen hakusanalla tai suoraan internetosoitteesta:

Jos tallennat oppaan tietokoneellesi niin kurssin ajaksi riittää, että otat vain muistiinpanovälineet mukaasi.

Vinkkinä, että kannattaa opetella kansainväliset tavausaakkoset (Alfa, Bravo... jne.) ennen kurssia oppaan viimeiseltä sivulta. Muu itseopiskelu ei ole välttämätöntä.

Tutkinnossa tarvittavat välineet:

- 1 kpl passivalokuva (mustavalko- tai värikuva). Sähköinen valokuva ei kelpaa tähän

- kirjoitusvälineet

Muut kustannukset: Liikenne- ja viestintävirasto laskuttaa pätevyyskirjamaksun 89,15 € n. neljä viikkoa tutkinnon jälkeen pätevyyskirjan postituksen yhteydessä.